In 1879 is apothekerszoon J.P. Riedel begonnen met de productie van metaalvrije minerale wateren. Hij kon niet vermoeden dat zijn bedrijfje zou uitgroeien tot een van de grootste producenten van sappen en dranken. Door de jaren heen is er door Riedel een heel scala aan producten geproduceerd, zoals mineraalwater, concentraten, essences, limonade en frisdranken.
In 1966 verhuist het bedrijf naar de Veluwe vanwege de betere kwaliteit van het beschikbare water en in 1970 werd Riedel overgenomen door de Verenigde Coöperatieve Melkindustrie Coberco, wat zelf later door vele fusies en overnames is overgegaan in FrieslandCampina.
De frisdrankenindustrie waarin Riedel in de jaren ’70 in opereerde kampte met een aantal negatieve ontwikkelingen zoals de invoering van accijns op frisdranken, waardoor de industrie op zoek ging naar alternatieven. Dankzij de fusie met Coberco (welke over de benodigde technologie beschikte) kwam Riedel met de ideale oplossing: een reeks vruchtensappen verpakt in handige, ruimte besparende kartonnen pakken voor eenmalig gebruik, waaronder Appelsientje. Al snel was Riedel marktleider in de vruchtensappenmarkt door hun durf, innovativiteit en goed ontwikkelde commerciële inzicht.
In 1979 schreef de Consumentenbond over de sappen van Riedel: “Uit het huis van Riedel komen de beste sappen”. Deze uiting werd door de media overgenomen, waardoor de vraag naar Riedel producten zo groot werd dat het de productiecapaciteit overtrof. 1979 was tevens het jaar van het 100-jarige jubileum van Riedel, wat gevierd werd door in heel Ede, waar Riedel gevestigd was, huis-aan-huis een karaf en een pak Appelsientje uit te delen.
In 1981 werd gestart met de bouw van een nieuw kantoor in Ede en vervolgens (1984) werd het complex ‘de Wolspinnerij’ aangekocht om de productiecapaciteit te vergroten. Ondertussen bleef de verkoop een bevredigende ontwikkeling doormaken. Ook werden in deze periode nieuwe, innovatieve concepten met groot succes op de markt gebracht: een nectar onder de naam DubbelDrank (1983) en Djoez (1984), een drank op basis van melk en vruchtensap. Daarnaast bracht Riedel andere merken zoals Taksi op de markt.
De jaren ’90 stonden in het teken van de introductie van de merken CoolBest en DubbelFrisss. Met CoolBest introduceerde Riedel in 1995 het eerste vruchtensap wat rechtstreeks uit de koeling verkocht werd waardoor we een nog hogere kwaliteit en betere smaak konden bieden. Met DubbelFrisss introduceerde Riedel in 1996 een fruitige dorstlesser met een kleine bubbel, de eerste verfrissende fruitdrink in Nederland wat tussen frisdrank en vruchtensap in zit, een regelrechte hit en ook vandaag de dag het grootste merk van Riedel.
Vanaf 2015 staat de sappenmarkt onder druk en daardoor Riedel ook. Er is een negatieve gezondheidsperceptie rondom sappen door het suikergehalte en er heersen vele mispercepties rondom de puurheid van onze vruchtensappen. In 2017 is Riedel weer zelfstandig geworden door de verkoop van FrieslandCampina aan investeringsmaatschappij Standard Investment waardoor er weer meer focus voor Riedel komt en deze uitdagingen met beide handen worden aangepakt.